Veelgestelde vragen

Hieronder staan alle veelgestelde vragen én de antwoorden per onderwerp mooi voor je samengevat. 

Werk

  • Gewerkte uren indienen

    Als je via ons gaat werken geef je wekelijks je gewerkte uren door, dit kan heel gemakkelijk digitaal via Helloflex. De klant keurt ze digitaal goed en jij krijgt iedere 4 weken je salaris overgemaakt. Je uren doorgeven doe je door in te loggen op Mijn Apics.

  • Contract tekenen

    Je contract is bij ons volledig digitaal. Je hoeft dus niet naar een van onze vestigingen te komen om jouw contract te tekenen. Als je inlogt op Mijn Apics kun je dit vinden bij contracten.

  • Wanneer worden mijn reserveringen uitbetaald?

    Elk jaar in januari wordt de reservering voor kort verzuim uitbetaald en in mei wordt altijd het vakantiegeld uitbetaald. Het is helaas niet mogelijk om deze reserveringen eerder uit te laten betalen. De enige uitzondering is dat als je uit dienst gaat, je bij de eerstvolgende salarisbetaling de uitbetaling van al je reserveringen ontvangt.

  • Wijziging bankgegevens

    Als je van bankrekeningnummer wisselt moet je ons dit altijd telefonisch laten weten. Ook hebben wij een kopie van jouw nieuwe bankpas nodig voordat we deze wijziging kunnen doorvoeren.

  • Kopie Jaaropgave

    Jouw jaaropgaves zijn terug te vinden via Mijn Apics bij loonstroken. Staat jouw jaaropgave hier niet bij? Kijk dan of het filter ‘bekijk oude documenten’ is aangevinkt. Wij mogen jouw jaaropgave helaas niet naar je toe mailen.

  • Fasesysteem

    Als je via ons gaat werken dan werk je via het CAO van de NBBU. De NBBU kent 3 fases, namelijk:

    - Fase 1-2 duurt in totaal 52 gewerkte weken. Gedurende deze fase geldt het uitzendbeding en mag de opdrachtgever elk moment stoppen met de uitzendkracht en andersom ook. De eerste 26 weken geldt er een opzegtermijn van 4 werkdagen als je al ingepland was. Na 26 gewerkte weken geldt er een opzegtermijn van 10 werkdagen.

    Als de inlener de inlening van de uitzendkracht beëindigt, stopt ook de uitzendovereenkomst tussen uitzendkracht en uitzendonderneming. In deze fases bestaat ook de mogelijkheid te werken met contracten voor bepaalde tijd.

    - Fase 3 duurt maximaal drie jaar waarin maximaal zes uitzendovereenkomsten voor bepaalde tijd kunnen worden aangegaan. Er geldt een loondoorbetalingsverplichting gedurende de looptijd van de uitzendovereenkomst. Zowel opdrachtgever als uitzendkracht hebben een opzegtermijn van 1 maand.

    - Fase 4 begint als fase 3 is voltooid. De uitzendkracht heeft dan recht op een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd. Zowel de opdrachtgevers als uitzendkracht hebben een opzegtermijn van respectievelijk 1-3 maanden. (volgens BW).

    Als de uitzendkracht minimaal 26 weken niet meer werkt via Apics Flexjobs begint de fasetelling weer opnieuw.

  • Pensioen

    Als je via ons werkt word je door ons aangemeld bij StiPP Pensioen. Dit gebeurt nadat je 26 weken via een uitzendbureau hebt gewerkt en 21 jaar of ouder bent. Heb je voordat je bij ons bent gaan werken nog via een ander uitzendbureau gewerkt? Geef dit dan direct bij ons aan!

  • Veiligheidsschoenen

    Als je in een magazijn werkt zijn veiligheidsschoenen meestal verplicht op de werkvloer. Zorg daarom dat je altijd je veiligheidsschoenen aan hebt als je gaat werken. Zijn je schoenen kapot en heb je nieuwe nodig? Dan hebben wij nieuwe schoenen voor je op onze vestigingen. Bel (hyperlink 079 820 0181) ons altijd even op voordat je langs komt, zodat wij kunnen kijken of we jouw maat op voorraad hebben.

  • Huisvesting

    Helaas kan je via Apics Flexjobs geen woning huren of kopen.

  • Werkvergunning

    Als je niet over een Europees paspoort beschikt ben je verplicht om een werkvergunning aan te vragen voordat je in Nederland mag werken. Helaas is het niet mogelijk om via Apics Flexjobs een werkvergunning te verkrijgen.


Salaris

  • Salaris ontvangen

    Je ontvangt iedere 4 weken jouw salaris van die periode op woensdag. Benieuwd op welke dag dit precies is? Check het overzicht hieronder.

    • Periode 1: week 1 t/m 4 - Betaling 3 februari 2021
    • Periode 2: week 5 t/m 8 - Betaling 3 maart 2021
    • Periode 3: week 9 t/m 12 - Betaling 31 maart 2021
    • Periode 4: week 13 t/m 16 - Betaling 28 april 2021
    • Periode 5: week 17 t/m 20 - Betaling 26 mei 2021
    • Periode 6: week 21 t/m 24 - Betaling 23 juni 2021
    • Periode 7: week 25 t/m 28 - Betaling 21 juli 2021
    • Periode 8: week 29 t/m 32 - Betaling 18 augustus 2021
    • Periode 9: week 33 t/m 36 - Betaling 15 september
    • Periode 10: week 37 t/m 40 - Betaling 13 oktober 2021
    • Periode 11: week 41 t/m 44 - Betaling 10 november 2021
    • Periode 12: week 45 t/m 48 - Betaling 8 december 2021
    • Periode 13: week 49 t/m 52 - Betaling 5 januari 2022
  • Salarisverhoging

    Het moment waarop je salarisverhoging krijgt is afhankelijk van het cao van het bedrijf waar jij werkt. Jouw teamleider kan je hier het best antwoord op geven. Let er wel op dat bij de meeste bedrijven de regel is dat je minimaal 1 jaar in dienst moet zijn voordat je hier recht op hebt.

  • Te weinig uitbetaald

    Kijk eerst op je loonstrook om te zien wat je precies mist, zodat wij weten wat we voor je moeten controleren. Je kunt vervolgens jouw contactpersoon bellen of mailen hierover.


Vakantie

  • Vakantie en vrije dagen

    Natuurlijk heeft iedereen recht om vakantie en vrije dagen op te nemen. Dit doen we alleen wel in overleg, zodat niet iedereen op hetzelfde moment vrij is. Ga daarom ruim van tevoren met je leidinggevende in gesprek om dit te bespreken. Dit vergroot de kans dat jouw vrije dagen worden goedgekeurd!

  • Hoeveel vakantiedagen heb ik nog?

    Via Mijn Apics kan je bij rechten precies terugvinden hoeveel dagen je nog hebt. Mocht je toch nog vragen, kan je altijd naar ons bellen.

  • Kan ik mijn vakantiedagen uit laten betalen?

    Via Mijn Apics kan je in je declaratie op de regel vakantie uren je vakantie uren invullen. Deze worden bij de eerst volgende verloning uitbetaald.

  • Wanneer wordt mijn vakantiegeld uitbetaald?

    In mei wordt altijd het vakantiegeld uitbetaald.

  • Feestdagen

    Vanaf 1 januari 2021 hebben we geen feestdagreservering meer, maar je krijgt altijd de feestdagen doorbetaald als je aan de voorwaarde voldoet. De voorwaarde is dat je de minimaal 7 van de laatste 13 weken op die dag gewerkt moet hebben. Vervolgens krijg je het aantal uur dat je normaal werkt op die dag uitbetaald.


Ziekte

  • Ziek Melden

    Als je ziek bent, bel je altijd jouw leidinggevende van het bedrijf waar je werkt voor 08:00 uur.. Ook moet je dit aan ons doorgeven voor 09:00 uur. Dit kan door ons te bellen op 079 820 0181. Ziekmelden kan niet via mail, Whatsapp of sms.

  • Wie betaald mijn ziektegeld uit?

    Als je voor Apics Flexjobs werkt, melden we je ziek bij het UWV en krijg je een ziektewet uitkering. Apics Flexjobs betaald daarnaast 20% van je dagloon (vastgesteld door het UWV).

    Als je voor Apics Works werkt krijg je van ons ziektegeld uitbetaald en wordt je ziekgemeld bij onze Arbodienst. Je ontvangt het eerste jaar 90% van je gemiddelde loon. Het tweede jaar ontvang je 80% van je gemiddelde loon. Ben je na twee jaar nog ziek? Na twee jaar bepaalt het UWV of je een WIA uitkering ontvangt.

     

  • Doorbetaald bij ziekte

    De eerste 2 dagen dat je ziekgemeld bent en eigenlijk in bent ingepland heten wachtdagen. Deze wachtdagen krijg je niet doorbetaald. Ben je ziek geweest en wordt je binnen 4 weken opnieuw ziek? Dan krijg je vanaf de eerste ziektedag doorbetaald.

  • Wanneer wordt mijn ziektegeld uitbetaald?

    Werk je voor Apics Flexjobs B.V.? Dan melden we je ziek bij het UWV. Op het moment dat het UWV je dagloon heeft vastgesteld, kunnen we je uitbetalen. Let op: Dit kan een aantal weken duren voordat het UWV dit vastgesteld heeft! Wij kunnen dit proces helaas niet versnellen.

    Werk je voor Apics Works B.V.? Dan krijg je direct uitbetaald bij de rest van je salaris.

     

  • Beter melden

    Als je ziek bent geweest, bel je altijd jouw leidinggevende van het bedrijf waar je werkt om aan te geven dat je weer kunt gaan werken. Ook moet je dit aan ons doorgeven. Dit kan door ons te bellen op 079 820 0181. Betermelden kan niet via mail, whatsapp of sms.

Stuur het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stuur ons een bericht.